Portal melhisedec.ro

Pagina principală · Biblia online · Articole · Cântări · Poezii · Descărcări · Forum de discuţii · Calendar
Conectare
Utilizator

Parolă



Încă nu eşti membru?
Apasă aici pentru înregistrare.

Ţi-ai uitat parola?
Solicită una nouă aici.

Navigare
Pagina principală
Biblia online
Sărbători
Luni noi
Articole
Cântări
Poezii
Descărcări
Întrebări frecvente
Forum de discuţii
Calendar
Legături pe internet
Categorii știri
Contactaţi-ne
Galerie foto
Căutare

Versetul zilei
"Căci în șase zile a făcut Domnul cerurile, pământul și marea, și tot ce este în ele, iar în ziua a șaptea S-a odihnit: de aceea a binecuvântat Domnul ziua de odihnă și a sfințit-o"
Exodul 20:11

Cugetarea zilei
"Încă de la început, Sabatul a fost conceput pentru a face posibilă comunicarea sfântă dintre Dumnezeu și om."

Dr. Hans LaRondelle


Noi articole
Sarbatoarea Pesah / ...
Nu-i altă dragoste..
Religie launtrica..
Pâine vie...
Străpuns..

Statistici utilizare
Vizitatori online: 1
> Membri conectaţi: 0
Membri înregistraţi: 693
Cel mai nou membru: Ioana Cristina
> Membri banați: 0

Ajutor utilizare
Aici puteti vedea un tutorial al portalului. Daca nu aveti PowerPoint instalat va sugeram PowerPoint Viewer 97.

Articole tematice, numărul 6

       SĂPTĂMÂNA DE ȘAPTE ZILE

  
„Și au deschis cărțile legii, în care neamurile căutau sa găsească potriviri cu idolii lor.” , 1 Macabei 3:49.

Istoria dezvoltării sistemelor calendaristice demonstrează că săptămâna este o unitate de timp nereușită, nefiind în concordanță nici cu durata lunii, nici cu cea a anului. Dacă în calendarele lunare săptămâna avea o oarecare semnificație reprezentând aproximativ un sfert din luna lunară, în calendarele; solare ea a pierdut orice sens.

Deși nu este legată strict de construcția calendarului, într-un prea generalizat sistem ateu se consideră că săptămâna de șapte zile, ca unitate de timp între zi și lună, a apărut în Babilonul antic. De aici a trecut la evrei și apoi la greci și Roma antică, după care a cunoscut o largă răspândire în toată Europa de Vest. A fost folosită și de multe popoare arabe ale Orientului și la diverse alte popoare.

Când se încearcă să se explice existența acestei unități de măsurare a timpului, modelele sunt diverse mituri din Babilonul antic în corelare cu  fazele Lunii, care se repetă după 29,5 zile, și care nu este un multiplu de 7.

În prezentarea sistemelor calendaristice nu se precizează că DOMNUL Dumnezeu a dat această unitate de timp, săptămâna fiind un martor peste milenii al Creației. Sabat după Sabat, de la Adam la ultimul om care este scris în Cartea Vieții s-a mărturisit despre Creator și despre Planul lui de Mântuire, ziua de odihnă vestind Împărăția de o mie de ani.

Primii creștini și adevărații lor urmași socoteau că săptămâna de șapte zile a fost stabilită de însuși Dumnezeu, care șase zile, a lucrat, iar a șaptea zi s-a odihnit (Exod 20:11). De aceea, Biblia interzice cu strictețe să se lucreze în ziua a șaptea – Sâmbăta - care este sfințită, fiind închinată DOMNULUI, această zi este considerata sărbătoare de către adevărații creștini și evrei.

Împăratul roman Hadrian (sec. II e. n.) a interzis creștinilor să sărbătorească ziua de sâmbăta, ziua de odihnă fiind cea imediat următoare, adică duminică - ziua Soarelui. În anul 321 împăratul roman creștinat Constantin Cel Mare a „legalizat” această zi ca sărbătoarea domnului, ea devenind prima zi a săptămânii sub numele „dies Domini", „Dominica” când oamenii „nu lucrau”, de unde i-a venit și numele în limba rusă „nedelia”, Luni – „Ponedelinik” - înseamnă ziua următoare după nedelia.

În limba rusă, ca și în celelalte limbi slave (ucraineană, bielorusă, bulgară, cehă, sârbo-croată, poloneză) denumirile zilelor săptămânii provin de la numerele  ordinale   ale   acestora -  Vtornik, a doua, Cetverg, a patra, Piatnița, a cincea - cu excepția zilei de miercuri - Sreda — care înseamnă mijlocul săptămânii și a zilei de sâmbăță – Subbota - care provine de la cuvântul  din evreește – Sabat – sfârșitul lucrului, odihnă. Denumirea, în limba rusă – Voskresenie (înviere) pentru duminică a fost folosită numai din sec, XVI în amintirea învierii lui Christos. Înainte creștinii atribuiau denumirea Voskresenie  unei singure zile a anului - prima zi a începutului sărbătorii Paștelui.

Evreii au folosit săptămâna de șapte zile. Fiecare zi  era denumită după numărul de ordine (1—6), numai ziua a șaptea fiind numită SABAT.

Referitor la denumirea zilelor săptămânii, o observație trebuie repetată. În Sfânta Scriptură nu există cuvântul duminică. În perioada în care s-a scris Noul Testament și deci cu atât mai mult până atunci, atât evreii cât și creștinii nu aveau denumiri pentru zilele săptămânii, în afară de ultima care se numea SABAT. Deoarece sărbătoarea creației, Sabatul, avea norme stricte de prăznuire, poporul credincios se pregătea din ziua a șasea a săptămânii pentru ca să poată ține după lege Sâmbăta. Această a șasea zi a săptămânii se mai desemna prin ziua pregătirii. În rest, după Sabat, urma ziua întâi a săptămânii, ziua a doua, etc. Sigur, apostolul Pavel nu a cunoscut cuvântul duminica. În acele timpuri popoarele păgâne, civilizația greco-romană denumeau zilele săptămânii după „planetele” și zeii care erau în legătură cu astrele. În lumea antică, în perioada în care s-a scris Noul Testament, se cunoșteau următorii aștri, care se numeau „planete”: Soarele, Luna, Saturn, Jupiter, Marte, Venus, Mercur. În acelea timpuri se considera că fiecare zi se află succesiv sub supremația unei „planete”, căreia ziua respectivă îi era închinată. Astfel:

1. ziua întâi a săptămânii – dies Solis (ziua Soarelui);

2. ziua a doua a săptămânii, Luni – dies Lunae (ziua Lunii – după Lună și după Iunona (denumirea romană, grecește Hera – soția lui Zeus);

3. ziua a treia, Marți – dies Martis (ziua lui Marte – după planeta Marte, dar și în onoarea zeului grec a războiului Marte (denumirea romană, grecește Ares);

4. ziua a patra, Miercuri - dies Mercurii (ziua lui Mercur – după planeta Mercur și după zeul comerțului și al hoților Mercur (denumirea latină, grecește Hermes);

5. ziua a cincea, Joi – dies Jovis (ziua lui Jupiter – după planeta Jupiter și după „mai marele zeilor”, Jupiter (denumirea romană, gercește Zeus);

6. ziua a șasea, Vineri – dies Veneris (ziua lui Venus – după planeta Venus și după zeița dragostei și frumuseții Venus (denumirea romană, grecește Afrodita);

7. ziua a șaptea, Sâmbăta – dies Saturni (ziua lui Saturn – după planeta Saturn).

Aceste nume s-au păstrat până în zilele noastre. Sunt două excepții, pentru ziua a șaptea s-a păstrat în majoritatea limbilor denumirea care se trage de la numele evreiesc Sabat, în română Sâmbăta și nu după planeta Saturn sau a unui zeu. A doua excepție este duminica. Denumirea de dies Solis – ziua Soarelui exprimă sincretismul religios al acelor timpuri, închinarea la soare fiind o religie orientală și mai puțin legată de lumea greco-romană. Soldații romani ajungînd în contact cu perșii și cu religiile Orientului, continuatoare a funestelor religii babiloniene, preiau pentru închinare ziua Soarelui – dies Solis.

Deci erau două sisteme de denumire a zilelor săptămâni, cel păgân cu denumirile date mai sus în limba latină (limba vechiului imperiu Roman), și cel biblic exprimat prin numărul zilei și Sabat pentru ziua a șaptea. Evident apostolul Pavel le-a cunoscut pe amândouă și denumirea de dies Solis i-a inspirat oroarea care o inspiră astăzi oricărui om care nu se inchină la nici o moștenire păgână. Denumirea de „duminică – ziua Domnului = dies Domini” pentru ziua intâi a săptămânii nu era pe timpul lui Pavel. Această denumire, așa-zis creștină, a apărut mult mai târziu. Influența religiilor bazate pe cultul soarelui se răspânde tot mai mult în Imperiul roman, inclusiv unii împărații au adoptat-o. Apoi, cum se recunoaște azi, unii „creștinii” fuseseră amăgiți de filosofia păgână crezând că dies Solis era de fapt ziua Sol justitiae – a „Soareluii dreptății”, Soare care este nici mai mult nici mai puțin decât Domnul Isus, după logica păgână. Din nefericire acești „creștini” au devenit tot mai mulți. Urma să se legalizeze atât din punct de vedere civil cât și religios păgâna zi de închinare. Cum am arătat mai sus, un prim pas l-a făcut împăratul Adrian (117-136 e. n.) care după războiul iudaic 133-135 e.n. a interzis iudeilor și creștinilor să păzească sîmbăta – Sabatul biblic și a cerut ca ziua de odihnă să fie cea imediat următoare – ziua soarelui. Pasul cel mare a fost făcut însă de împăratul Constantin (306-337) care în 321 a decretat, legalizat, ziua Soarelui ca sărbătoare a Domnului – ziua Domnului (duminică în limba română). Instituirea zilei Soarelui (dies Solis) sau a duminicii ca zi de sărbătoare săptămânală este o practică fără precedent în lume până atunci.

Desigur, un creștin biblic, în relețiile cu lumea, va folosi denumirea zilelor săptămânii, conform denumiirii din țara lui, dar el va ști că săptămâna este o instituție divină, și că în primul capitol din Geneza se dă la primele 6 zile, ca nume numărul de ordine, iar la ultima - SABAT.
                                                                                                   Moț Teodor

Postat de Administrator la 14/09/2009 1 Comentarii · 2724 Vizualizări · Imprimă

Comentarii
Te rog conectează-te pentru a vedea comentariile.

Postează comentariu
Te rog conectează-te pentru a posta un comentariu.

Evaluări
Evaluarea este disponibilă doar membrilor.

Te rog conectează-te sau înregistrează-te pentru a vota.

Nemaipomenit! Nemaipomenit! 0% [Nu există voturi]
Foarte bine Foarte bine 67% [2 Voturi]
Bine Bine 33% [1 Vot]
Mediu Mediu 0% [Nu există voturi]
Slab Slab 0% [Nu există voturi]

Copyright © 2009-2025 / 5769-5785 melhisedec.ro
19404916 vizite unice Powered by PHP-Fusion